Matematika korrepetálás és én
Matematika korrepetálás és én

Mérnök Informatikusként végeztem a Veszprémi Egyetemen. Már egyetemi tanulmányaim kezdetekor (1998) adtam magánórákat matematikából és informatikából. Szüleim matematika tanárok így sosem volt gondom sem a matekkal sem az oktatással. Diákjaim hamar megkedvelik óráimat, így felszabadultan és eredményesen tudnak tanulni nálam.

Több információ - Matematika oktatás
OKTATÁS
Így kezdődött...
Miért tanulj velem (és ne egy matematika-professzorral)?
Miért fontos matek korrepetálásra járni?
Hogy érdemes csinálni?
Miért szeretem ezt csinálni?
Kiknek segítettem eddig?
Hogy épül fel egy óra nálam?
Milyen tipusú felkészítést vállalok?
Mi az ami nálam tuti NINCS?
 
Így kezdődött...
A matekkal sosem volt gondom tanulmányaim alatt, talán ezért is kedveltem ezt a tárgyat. Édesapám, édesanyám és egyik nagyapám is matematika tanár, talán innen örököltem a matematika iránti fogékonyságom, valamint azt a képeségem, hogy könnyen át tudom adni ezeket másoknak.
Elsős egyetemista koromban (1998) sajnos édesapám elhúnyt, és innentől anyagilag is be kellett segítenem a családi költségvetésbe. Kézenfekvő volt, hogy az egyetem mellett matematikát fogok oktatni otthon, ahogy édesanyám, és később testvérem is.
Ez először érdekes volt, és később úgy megtetszett, hogy azóta is adok magánórákat "szabadidőmben", immár 20 éve...
 
 
Miért tanulj velem (és ne egy matematika-professzorral)?
A sok érv közül talán a legfontosabbak:

1. Tapasztalat: 1998 óta sok-sok év, egyébként meg a véremben van :)

2. Velem úgy beszélheted meg a matekkal kapcsolatos gondjaid, mint egy osztálytársaddal/barátoddal, és nem kell attól félni, hogy a tanár letol.
Egyetemen (és gimiben) "szokás" az, hogy valamit kérdez a diák, arra gyakran az a válasz, hogy ezt már tudni kéne, majd haladnak tovább az anyaggal, magyarázat nélkül.
Én nem követelek meg semmilyen "előzetes" matektudást, ha valamire nem emlékszel azt átvesszük (legfeljebb egy kicsivel több időt kell szánni az ismétlésre az elején). Viszont, ha már Velem valamit megtanultál, azt elvárom, hogy a következő órákon már tudjad :)

3. Ehhez párosul óráim kötetlen hangvétele, minek segítségével az óra inkább tűnik kikapcsolódásnak, mint kemény, unalmas tanulásnak.

4. Mivel sikerül mindenkivel a tanár/diák viszony helyett egy parnter/baráti viszonyt kialakítani, így megszűnik a gyakran gátló biznyítási kényszer, és felszabadultan, gátlások nélkül lehet tanulni.
 
Miért fontos matek korrepetálásra járni?
- Hasznos, ha gyorsan meg szeretnéd érteni, mert nincs otthon időd arra, hogy 2-3-szor ennyi idő alatt egyedül próbáld kibogózni a matek rejtelmeit. Ezzel időt spórolhatsz magadnak.

- Egyszerűen csak kell hetente 2 órát rászánni arra, hogy elgyere és matekozzunk, amit egyébként mással töltenél el.

- Kell 2 óra arra, hogy leülj velem, és ha már itt vagy úgysem tudsz mást csinálni, mint matekozni, ami a kötetlen órának köszönhetően olyan hamar eltelik, hogy el sem hinnéd :)

- Sok diákom kezdi úgy az első órát, hogy készüljek fel a legrosszabbra, mert ő nem ért semmit az anyagból és semmi érzéke nincs a matekhoz.
Ekkor szoktam mondani, ami szerintem nagyon igaz, hogy: ILYEN NINCS. Legyen fiú/lány, szőke/barna, fiatal/idős, a diákjaim 99%-ának igenis volt/van érzéke a matematikához. Mindenkinek sikerültek a vizsgái, vagy sikerült jobb jegyeket elérni a megelőző időszakhoz képest.

- Mert aki már 8 éve ZH feladatsorokon edződhet, az tudhat pár jó tippet, trükköt a feladatok megoldásához...
 
Hogy érdemes csinálni?
A leggyakoribb hiba mind a gimiseknél és az egyetemistáknál, hogy csak akkor keresnek magántanárt, amikor már beszereztek 1-2 rosszabb jegyet, és eljutnak oda, hogy segítség kell. Ez általában a suli kezdés után 1-1,5 hónappal (október közepe-vége) történik meg. Íme néhány jó tanács:

1. Érdemes már az első héttől magánórákat venni, így folyamatosan lehet haladni az anyaggal, és megelőzhető a rossz kezdés, ergo magasabb lehet a cél is.

2. Heti két órát rá kell szánni a matekra, akkor is ha nem vettél éppen új anyagot a héten (mert a tanár hiányzott/dogát írtatok stb.), mert mindig van mit ismételni, ami estleg nem volt tiszta.

3. El kell határozni, hogy meg akarod érteni, mert ha ez hiányzik, akkor hiába az egész...

4. Nem kell félni, matek tanárhoz nem csak a rossz jeggyel rendelkezők járnak, hanem akiknek megy a dolog, csak még jobbak akarnak lenni.
 
Miért szeretem ezt csinálni?
- Mert szeretek emberekkel foglalkozni, és látni a szemükben, mikor a "Hú de nehéz ez a feladat" átváltozik "Hogy ez milyen egyszerű" voltra.

- Mert jó látni, mikor a közös erőfeszítés meghozza gyümölcsét.

- Mert szeretek új ismeretségeket kötni.

- Mert nincs annál jobb, mikor egy "vén" diák, aki már általános iskola 8-ik osztályától hozzám járt, lerakja a matematika szigorlatot az egyetemen, és a 6 éves közös tanulást abszolút siker koronázza!

- Mert az órán kialakult kapcsolat, a matek tanulmányok befejeztével sem szűnt meg, és jó néha összeülni, dumálni utánna az élet ügyes-bajos dolgairól.
 
Kiknek segítettem eddig?
Nem mondok sokat, ha azt mondom, hogy a 8 év alatt 130-140-en is jártak hozzám. Voltak, akik csak pár órár jöttek (vizsga előtti tűzoltás gyanánt), de a "nebulók" nagyrésze visszatérő vendég volt. Általában elkezdett járni valaki, majd hozta az osztálytársát/barátját/rokonát stb.

Nem is lehet, és nem is akarom név szerint felsorolni tanítványaimat, de a 6-ik osztályos kislánytól kezdve, gimisek és egyetemistákon át, a 30-as éveiben járó Köztársasági Őrezredben szolgáló fiatalember, a 40-es éveit taposó estis érettségizni készülő rendőrön keresztül, az unokáinak segítő 65 éves gyógyszerész doktor-néniig mindenki járt hozzám.
Szerncsére mindenkivel hamar sikerült megtalálnom a közös hangot és ment simán a dolog.
Hogy épül fel egy óra nálam?
Egy átlagos óra a következők szerint szokott zajlani.

1. Megbeszéljük az elmúlt óra óta felmerülő kérdéseket.
2. Elkészítjük a házifeladatot (ha van).
3. Gyakoroljuk az aktuális anyagot.

Természetesen az óráim mindig a tanuló kéréseihez igazodnak. Ha kell akkor átbeszéljük/gyakoroljuk a korábbi tananyagot, pótoljuk a hiányosságokat. Az egyetemistákkal általában több ZH és próba ZH feladatsort csinálunk meg gyakorlás gyanánt.
Milyen tipusú felkészítést vállalok?
Matematikából és informatikából (számítástechnikából) a következő típusú felkészítéseket szokták a leggyakrabban igényelni a nálam megforduló tanítványok:
  • Általános iskolások
    • általános iskolai tanítványok évközbeni korrepetálása
    • általános iskolai tanítványok felkészítése középiskolai/gimnazista felvételi vizsgára
    • általános iskolások felzárkóztatása évközben
    • általános iskolások felkészítése pótvizsgára (ismétlő vizsgára)
  • Középiskolások és gimnazisták
    • középiskolás és gimnazista tanítványok évközbeni korrepetálása közép- és emeltszinten
    • középiskolás és gimnazista tanítványok felkészítése főiskolai és egyetemi felvételi vizsgára
    • évközbeni ismétlés és felzárkóztató matematika oktatás (akár általános iskolás anyagok ismétlésével)
    • pótvizsgára való felkészítés
    • emelt- vagy középszintű érettségire felkészítés
  • Főiskolások és egyetemisták
    Az iskolától függően a matematika tárgyaknak sokféle "fantázianevet :)" adnak az egyes főiskolákon, holott nagyrészt általában mindenhol ugyanazokat tanítják. Az egyes főiskolák/egyetemek annyiban különböznek, hogy valahol jobban megkövetelik az adott tudást (részletesebben vesznek egyes témaköröket), ill. valahol megállnak az integrálásnál, valahol pedig tovább mennek a differenciálegyenlet, Fourier-sorok és egyéb nyalánkságok irányába :) Így most felsorolom mind témakörileg, mint a tantárgyok neve alapján, mik a "szokásos" igények, amikben mindenkép tudok segíteni :)
    Témakörök (analízis):
    • sorozatok (teljes vizsgálata, határértékek, köszöbszám, monotonítás)
    • sorok (összege, monotonítás vizsgálata, konvergencia-kritériumok)
    • deriválás, differenciálszámítás és ezek alkalmazása(teljes függvényvizsgálat, érintőhúzás, szöveges szélsőértékszámítás, gazdasági feladatok)
    • integrálszámítás és alkalmazása (tipus képletek felismerés és alkalmazása, terület-, felszín- és térfogat-számítás)
    • differenciálegyneletek (különböző tipusok felismerése)
    • természetesen ezeken kívül másból is tudok segíteni, de ezek a TOP listás kedvencei a tanítványaimnak :)
    Témakörök (valószínűségszámítás):
    • kombinatorika (ismétléses/ismétlés nélküli permutáció, ismétléses/ismétlés nélküli kombináció, ismétléses/ismétlés nélküli variáció)
    • klasszikus valószínűségszámítás (kedvező per összes :) )
    • eseményalgebra
    • geometriai valószínűségszámítás
    • feltételes valószínűségszámítás (alapfeladat, Teljes valószínűség tétele, Bayes-tétel)
    • Sűrűségfüggvény és eloszlásfüggvény
    • Várható érték és szórás
    • Nevezetes eloszlások (binomiális, hipergeometrikus, Poisson, egyenletes, exponenciális, normális eloszlás)
    • Csebisev-egyenlőtlenség és a nagy számok Bernoulli-féle törvénye
    • természetesen ezeken kívül másból is tudok segíteni, de ezek a TOP listás kedvencei a tanítványaimnak :)
    Témakörök (mátrixok):
    • vektor- és mátrixműveletek (összeadás, szorzás, determináns-, rang- és inverz-számítás)
    • mátrixegyenletek megoldása
    • lineáris egyenletrendszerek megoldása(Gauss-módszer, báziscsere stb.)
    • természetesen ezeken kívül másból is tudok segíteni, de ezek a TOP listás kedvencei a tanítványaimnak :)
    Témakörök (operációkutatás):
    • lineáris programozás grafikus megoldása
    • lináris programozási feladatok megoldása mátrixokkal
    • szállítási feladatok
    • természetesen ezeken kívül másból is tudok segíteni, de ezek a TOP listás kedvencei a tanítványaimnak :)
    Tárgyak:
    • Analízis 1, Analízis 2 stb
    • Gazdasági matematika 1, Gazdasági matematika 2 stb
    • Operációkutatás
    • Valószínűségszámítás
    • természetesen ezeken kívül másból is tudok segíteni, de ezek a TOP listás kedvencei a tanítványaimnak :)
Mi az ami nálam tuti NINCS?
Sok-sok év tanítás alatt a hozzám járó tanítványok némelyike érdekes, vicces és megdöbbentő dolgokat mondtak, milyen volt egy matematika óra egy másik tanárnál, akinél előttem voltak. Íme hát pár gyöngyszem, ami másnál előfordult DE NÁLAM TUTI NINCS:
  • nálam nincs 16 fok: egyik tanítványom, aki télen jött hozzám, mesélte nekem, hogy az előző tanárnál, akinél volt a szobában 16 fok volt, ahol tanultak és kabátban ülték végig a matek órát! Nálam télen-nyáron meleg fogadtatás várja mindazokat, akik matek tanulásra adják a fejüket :)
  • én nem oldok feladatokat helyetted: volt egy tanítványom, aki arról mesélt, hogy előző tanáránál egy óra úgy épült fel, hogy leültek egy asztalhoz, a tanár leírta a feladatot, majd írásban precízen (vonalzóval, csili-vili külalakkal) megoldotta, míg a tanítvány csak nézett mellette és ennyi. Na ilyen nálam nincs. Nálam szinte mindent a tanítvány ír és old meg. Én próbálom inkább rávezetni a megoldásra, és éppen csak annyi segítsét/magyarázatot adni, amivel már tovább tud lépni, nem pedig lelőni az egész poént (hogy ne kelljen semmit gondolkodni :) Természetesen olyan is volt párszor, hogy én írtam a feladatokat egész órán, mivel volt olyan, hogy a nebulóm eltörte a kezét, és így jött matekra :)
  • nálam nincs tanítás "pityókásan": legnagyobb megdöbbenésemre volt, aki arról számolt be, hogy a tanár, akihez tanulni ment a diák nem keveset italozott óra előtt, és ezt az "illatot" is lehetett érezni rajta és hát ugye látni is. Ezt én teljesen elfogadhatatlannak tartom, nem is tudom elképzelni, hogy lehet így tanítványt fogadni
  • nálam nincs pontatlanság: mivel az idő pénz, ezért a megbeszélt óra időpontja szent. Az órák 99%-ban nincs is semmi probléma, de ritkán előfordul, hogy nem érek haza időben ekkor már a kezdés előtt telefonon jelzek, ha akár csak pár percet kések, és ekkor természetesen ennyivel tovább tartjuk az órát!
  • nálam nincsenek hivatlan tanítványok mialatt veled foglalkozok: meglepepetésemre több tanítványom mondta, hogy mikor elment az előttem lévő tanárhoz órára, egyszer csak egy másik tanítvány is "hivatlanul" beállított és odaült ugyanahhoz az asztalhoz. Kiderült, hogy a tanár egyeztetés nélkül több diákot is hívott ugyanarra az időpontra!
    Ez több szempontból elfogadhatatlan. Egyrészt nem hatékony, ha többfelé oszlik a tanár figyelme, pláne, ha a diákok teljesen mást tanulnak és ráadásul egyáltalán nem ismerik egymást.
    Természetesen előfordul, hogy 2 (nagyon ritkán 3) diák van nálam egyszerre, de ez kifejezetten csak akkor, mikor a diák kéri, hogy elhozná pl. egy osztálytársát tanulni. Ez csak akkor hatékony, ha ugyanazt tanulja, kb. egy szinten vannak és természetesen jól ismerik egymást a diákok. Ilyenkor lehet hatékony tanulni akár többen is :)
  • nálam nincs cigizés: Páromnál volt egy tanítvány, aki azt mesélte neki, hogy a középkorú tanár egymás után gyújtott rá a cigire es teljesen bagószag és füst volt az egész óra alatt. Nálam ilyen nincs, ugyanis én annyira nem bírom a cigi szagot, hogy régen még a dohányzó részén a vonatnak is egy nagy levegővel szoktam átmenni.
  • nálam nincs ordítás vagy szidalmazás: többen mondták, hogy volt tanárjuk kiabált velük és rosszabb esetben pedig még is alázzák. Ez szerintem a tanárt minősíti. Neki kell tudnia elmagyarázni az anyagot, ha kell tízféleképpen és ha kell akár százszor is nyugodtan. Nálam egyébként érdekes módon a nem családtagokkal szemben szinte végtelen a türelmem, de édesanyámnak vagy páromnak már nem szeretem sokszor elmagyarázni a dolgokat ;-)
Értesítés
Osszd meg ezt az oldalt :)

Szavazás
Induló 7percmatek.hu weboldalamhoz és egyben diplomamunkámhoz kérném segítséged ennek a rövid kérdőívnek a kitöltésével. A kérdőív két oldal és kb 2 perc alatt kitölthető! Előre is köszönöm segítséged!



Kérdőív kitöltése

Keresés
Google
VÁLASSZ NYELVET
Webstatisztika

Kattints ide a statisztikáért

Partnerek

MiMi.hu tudástár: Matematika
 
Nyitólap Magamról Fejlesztés Oktatás Ajánlat Kapcsolat
Szerzői jog (c) 2006. Készítette Czibik Gábor. Minden jog fenntartva.